Body · Soul · Heart ❤

Blandade hälsotips

Utbrändhet

Att komma igen – VÄGEN TILLBAKA

Trappsteg nr 1. Ta hand om och lyssna till kroppens signaler.

  • Gå ner i varv och sov ut. Se till att kroppens egen rymt och funktioner börjar fungera igen. Grundläggande: mat, sova, gå på toaletten osv.
  • Lär dig ta pauser och vila när kroppen säger till.
  • Var ute i naturen och promenera eller motionera lätt.
  • Ät bra mat, regelbundet, i lugn och ro.
  • Gör skönt för kroppen, massage, bad etc.
  • Eventuellt sjukgymnastik, akupunktur, homeopati och andra läkande behandlingar

Trappsteg nr 2. Fundera och låt det ta tid

  • Förstå vad som hänt, se bakåt, och se lite framåt
  • Skaffa kunskaper om stress och utbrändhet. Det här är oerhört viktigt. Vad händer i kroppen? Vilka symtom finns? Är det är en normal reaktion på en svår livssituation/jobbsituation? Men även kunskaper om omfattningen av ohälsan. Att man inte är ensam.
  • Följ tillfrisknande processen dvs. låt den ta den tid du behöver. Inga stora beslut ska fattas om framtiden ännu. Som om du ska gå tillbaka till jobbet eller inte. Du är inte kapabel att fatta såna beslut ännu.
  • Du kommer att gå igenom olika faser, med stor trötthet, sorg, ilska, förvirring och du kommer att möta delar av dig som du har glömt och framförallt din kropp måste återhämta sina krafter. Det är inte gjort i över ett veckoslut.
  • Bara nyorienterings fasen kan ta tid. Att se sig själv som arbetande igen, som frisk, som någon som orkar. Och ska du dessutom byta yrke – du kanske inte orkar gå tillbaka till ditt krävande gamla jobb – då ska du ställa om dig med yrkesidentitet och annat. Så tid, tid och åter tid! (Inte precis vad budgetansvariga för landets ekonomi vill höra… ) Men all tid du ger dig ger en stadig grund för det som ska hålla många år sedan. Det går inte att fuska med grunden på ett hus!
  • Här får du ta stöd av din familj, av goda vänner – som också kan följa med dig till läkare och möten med arbetsgivare, försäkringskassa. Någon som kan stå på din sida – om du inte har den förståelsen redan. Tyvärr. Du måste vara stark för att vara sjuk

Trappsteg nr 3. Hitta dig själv igen i glädje och kärlek.

  • Vem är du som privatperson? Förmodligen har ditt ”arbetsjag” tagit över sedan ganska lång tid.
  • Arbeta för att stärka självförtroendet. Var kärleksfull mot dig!
  • Be om det du behöver och ta emot utan skuld.
  • Passa på att komma igång med nya goda vanor
  • Få ur dig känslor kring det som du gått igenom eventuellt genom terapi, eller samtal med stödperson. Får du hjälp av tex företagshälsovård ska du ha rätt att tacka nej om du känner att du inte orkar – utan att betraktas som ”omöjlig”. Det finns en rätt tid för varje hjälp och insats. Kanske det fungerar bättre om någon månad?

Läs mer: www.bronsberg.se/kommaigen/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Information

Detta inlägg publicerades på 13 september, 2010 av i Utbrändhet och märktes .

Arkiv