Body · Soul · Heart ❤

Blandade hälsotips

Avspänningens effekter

FYSISK och PSYKISK BALANS

Det finns många anledningar till varför man vill ägna sig åt avspänning:

  • för att må bättre fysiskt och psykiskt
  • för att komma tillrätta med stress, trötthet, högt blodtryck, muskelspänningar,
  • spänningshuvudvärk, sömnbesvär, oro, andningsbesvär, orolig mage/tarm bl.a.
  • för att komma åt djupt liggande spänningar
  • för att alltmer hitta tillbaks till sin naturliga muskelbalans och/eller balans i livet
  • för att minska smärta eller lära sig leva med den
  • för att öka sin kropps- och självkännedom
  • för att lära sig att bättre lyssna på kroppens olika signaler
  • för att få ökad livskraft för att orka med arbetsliv och privatliv
  • för att utvecklas personligt / inre utveckling
  • för att förbättra sin koncentration och effektivitet
  • för att bättre se sina möjligheter och begränsningar
  • för att bli HEL människa, lugn och harmonisk
  • för att möta livet mer levande och närvarande i det man gör, att vara här och nu

Undvik djupavspänning: vid akuta psykiska tillstånd som ångest, djupare depression, neuros eller psykos. Då kan spänningarna fylla en viktig funktion. Om besvären inte är akuta och väldigt kraftiga kan dessa personer också ha stor glädje av avspänningsträning. Har man väldigt lågt blodtryck kan det hända att man kan känna sig yr under avspänningen. Känns något obehagligt så öppna bara ögonen och ta några djupa andetag innan du fortsätter övningen.

 

AKTIV AVSPÄNNING: innefattande bl.a. mjuka inkännande rörelser

  • ökar blodcirkulationen i kroppen
  • ökar känslan för sin kropp och hur den ska användas – kroppskännedom / kroppsmedvetenhet
  • ökar smidigheten, rörligheten i kroppen / lederna
  • aktiverar och återskapar bättre muskelbalans, förebygger muskel- och ledbesvär
  • förbättrar kroppshållningen
  • förbättrar andningsfunktionen
  • förbättrar balans och koordination
  • ökar förmågan till avspänning, minskar muskelspänningar och stress
  • ökar förmågan att vara närvarande – här och nu, vara mentalt avspänd, ett avspänt förhållningssätt
  • är en bra förberedelse inför en djupare avspänning
  • ökar välbefinnandet, självkänslan och förmågan att lyssna till sin kropp och sig själv

DJUPAVSPÄNNING: (även meditation)

  • stärker kroppens motståndskraft / immunförsvar
  • aktiverar det parasympatiska ”rogivande” nervsystemet så att muskelspänningar och stressreaktioner i kroppen minskar . Sänker t.ex. blodtryck och andningsfrekvens, kroppstemperaturen ökar och hjärnans alpha-vågor ökar som uppträder under vila
  • stimulerar till en avspänd, naturligare och friare andning
  • ökar välbefinnandet och ger energi och vederkvickelse, effektiv vila
  • stimulerar hjärnans högra ( kreativa, skapande) hjärnhalva – hjälper oss att t.ex. se nya lösningar på problem
  • ökar vårt självförtroende, självkänsla, självkännedom
  • ökar själv- eller egenkontrollen i stressituationer
  • förbättrar sömnen
  • förbättrar koncentrationsförmågan
  • förebygger och har positiv effekt på många olika sjukdomstillstånd som bl.a. högt blod tryck, lättare depression, klimakteriebesvär och utmattningstillstånd.

Från: http://www.friskareliv.com/halsansabc/effekter.htm.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Information

Detta inlägg publicerades på 20 februari, 2012 av i Depression, Meditation - Avspänning, Stress, Utbrändhet och märktes , , , .

Arkiv