Body · Soul · Heart ❤

Blandade hälsotips

Så gör du för att koppla av!  

1. Utvärdera

Känner du till vad som gör dig stressad?

De flesta har svårt att rannsaka sig själva vilket innebär att stressen har sitt eget utrymme och sällan konfronteras. Gå igenom din vardag och fundera på vad som orsakar dessa känslor. När slår hjärtat snabbare än annars och vilka situationer framkallar nervositet?

2. Gör upp

Det kan kännas omöjligt att bryta mönster och att släppa kontrollen. Samtidigt kommer du tveklöst att tappa styrfart om du går in i en depression eller drabbas av utbrändhet. Kanske går det att lämna vissa åtaganden eller lämna över arbetsuppgifter till andra? Ge dig själv tid att koppla av i den mån det går. Kan du bara frigöra en halvtimma om dagen är detta vad du har att utgå ifrån. Det är mer än tidigare!

3. Börja med vardagen

Har du förutsättningar att hantera stor belastning?

För att kroppen skall kunna ta sig an tunga uppgifter behöver den optimala förutsättningar. Sömn, kost, motion, vila. Ifall du vägrar att ta hänsyn till kroppens behov, är det som att försöka starta trasig bil utan bränsle och batteri. Även om det är svårt att hinna med en lunch eller att orka laga middag och frukost, är detta någonting som går att föra in i vardagen. Du har faktiskt inte något annat val!

4. Koppla ur

Även om du vill vara anträffbar och på hugget, är det viktigt med tid för vila. Stäng av telefonen, lämna datorn och undvik att fylla tomrummet med hushållssysslor. Du har kanske glömt hur tystnaden låter och hur det känns att inte vara anträffbar.

5. Sätt punkt

En orsak till stress är beslut som skall tas och samtal som skall genomföras. Ta ett beslut och gå vidare. Det gör ingenting om beslutet är dåligt och behöver göras om vid ett senare tillfälle. Viktigt är att du kan släppa fokus och ägna dig åt annat. Har du en hel kalender av sådant som fått vänta till imorgon kan du sätta upp en lista över när du skall göra vad och hålla dig till denna! Tids nog har du tagit dig igenom en hel del.

6. Avsluta dagen

Det är vanligt att springa från jobb till dagis, hem eller aktiviteter. Se till att du har avslutat dagen och att du mentalt lämnar arbetet när du går ut från kontoret eller arbetsplatsen. Det blir sällan några resultat av att bära med sig en oro för morgondagen.

7. Träna

Att kroppen behöver fysisk aktivering är inte någonting nytt eller konstigt. Att man inte hinner träna under veckorna för att sedan bli hurtig lördag morgon i en timma, hjälper inte. Den tid du lägger på gym eller i motionstid får du tillbaks genom bättre fokus och högre energinivå. En halvtimma om dagen räcker gott för att minimera negativ stress.

8. Skratta och andas ordentligt

Det kanske är svårt för dig att skratta högt när stressen hopar sig. Samtidigt är detta en medicin som bevisligen hjälper! När du andas eller skrattar får diafragman jobba hårt. Den masserar kroppen inifrån och främjar kroppens välmående. Syreupptagningen ökar och endorfiner utsöndras parallellt med att stresshormonet tydligt kan sjunka.

9. Planera

Ok! Det är tjatigt att få läsa samma tips om och om igen, men har du försökt att ge dig hän åt planering? Se till att avrunda arbetet med att planera nästa dag. När du kommer till jobbet har du klart för dig vad som behöver utföras och du kan steg för steg ta dig i mål. Odefinierat arbete kan aldrig bli färdigt.

Källa: http://xn--mtesbranschen-imb.se/sa-gor-du-for-att-koppla-av/

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 25 mars, 2015 by in Stress and tagged , .

Arkiv