Body · Soul · Heart ❤

Blandade hälsotips

Hantera dina rädslor

En undersökning gjordes över vad svenska folket är mest rädda för. Det chockerande resultatet visade att fler folk är mer rädda för att tala inför en grupp än för döden. Hur sjukt är inte det egentligen? Situationen i sig är ju inte på något sätt farlig, utan den kan bara uppfattas som obehaglig. Den främsta anledningen till varför folk gör det är på grund av bristande självförtroende.

Rädsla är något som var bra om man tittar några tusen år tillbaka i tiden. Att exempelvis vara rädd för stora djur ökade dina chanser för att överleva. Problemet är att vi ser det som var faror då, som faror nu. Som jag nämnde tidigare är det läskigt många som tycker det är obehagligt att tala inför publik och det har att göra med att det var en fara förr. Kunde man inte föra sin talan och visa att man var stark blev man ofta utelämnad från stammen eller gruppen, vilket i stort sett kunde likställas med döden. Det är instinkter som finns kvar någonstans långt in i huvudet helt enkelt. För det värsta som kan hända då man talar inför publik idag är väl att man säger nått galet eller fel och därför skämmer ut sig för några stycken, och så är det glömt nästa dag. Det kan inte på något sätt sammanlänkas med döden. Rädslor är alltså instinkter som vi har kvar från människorna som levde för flera tusen år sedan.

Rädslor är något vi har, något vi alltid har haft och något vi alltid kommer att ha. Det är helt enkelt mänskligt att vara rädd i vissa situationer. Många gånger i livet strävar vi efter att nå ett mål, och det är ofta då vi hamnar i dessa situationer som man tycker är obehagliga. Ibland vill man så gärna nå sitt mål och satsar därför stort och kliver utanför sin trygghetszon. Tyvärr är vi människor allt för fega för att våga ta klivet när rädslan börjar krypa sig på, utan vi väljer ofta det andra alternativet, det vill säga att fega ur. Bara att acceptera det faktum att du får vara rädd kommer att göra dig mer modig till att ta klivet. Och det absolut bästa sättet att besegra sina rädslor är att möta dom.

Säkerligen har du hört om skickliga hypnotisörer och psykologer som har botat folk helt från olika rädslor. Att säga att det är hypnotisörens förtjänst att din rädsla försvinner är att ljuga. För att en annan person kan aldrig bota någon annans rädslor. Det måste göras utav sina egna resurser. Visst är hypnotisören delaktig till resultatet, men det han har gjort är att visa denne vart man hittar resurserna och på vilket sätt de ska användas. Det jag vill komma fram till med detta är att det är en själv som besegrar sina rädslor med viss hjälp från en utomstående. Så om man har de rätta verktygen och den rätta viljan kan dina rädslor och fobier snart bli ett minne blott. Bara att besegra dina rädslor kommer hjälpa dig ta ett jättekliv i din personliga utveckling.

Övning 1:
Möt dina rädslor! Detta är det absolut bästa och effektivaste sättet att besegra sina rädslor. Är du exempelvis rädd för höjder, sök då upp en balkong på något höghus och visa att du vågar titta ned. Är du rädd för spindlar, gå till något tropicarium eller dylikt och fråga om du får hålla i en spindel. Är du rädd för karuseller, åk till en nöjespark och bara ta klivet. Ofta är det någon liten spärr som vi själva har satt upp i huvudet. Men när vi slutligen samlar mod och släpper spärren upptäcker man vanligtvis att det inte var farligt eller läskigt alls. Och då kommer du få känslan av att du vill göra det igen istället. Så det utan tvekan bästa sättet att besegra sina värsta rädslor är att ta klivet och se dom i vitögat.

Övning 2:
1. Skriv ned det problem med rädslan du vill besegra på ett papper.
Exempelvis att du skakar och darrar på rösten då du ska tala inför en grupp.

2. Anteckna vad denna rädsla hindrar dig ifrån att göra.
Exempelvis att den hindrar dig från att hålla redovisningar i skolan och du kan därför aldrig få högsta betyg.

3. Skriv ned olika saker du stegvis skulle kunna göra för att jobba mot rädslan. Sätt även en obehagsnivå på varje mellan 0-100 där 100 är den värsta tänkbara känslan.
Exempelvis:
Tala inför katten (10)
Tala inför dina föräldrar (30)
Tala inför liten grupp (60)
Tala inför en hel klass (100)
Denna lilla lista hjälper dig att se vilka framsteg du gör. Du bör göra en lista med fler punkter än vad jag gjorde i exemplet ovan för att ta lagom stora kliv mot ditt mål. Glöm heller inte att du kan fylla på listan vartefter du klarar olika steg.

4. Gör listan på tredje punkten här ovan och bestäm när, var och hur du ska genomföra de olika stegen. Viktigt att tänka på är att inte genomföra de olika stegen de dagar du känner att allt går bra. Man måste våga även om man känner att man har en liten sämre dag.

5. Skriv ned vad du kommer att tjäna på att övervinna din rädsla.
Exempelvis att då kommer jag kunna få högre betyg i flera ämnen som i det långa loppet kommer att leda till ett bättre yrke.

6. Skriv ned vad du är rädd för ska hända.
Exempelvis att jag tror att jag kommer att svimma. Eller att jag kommer att säga något allvarligt fel och bli retad för det resten av mitt liv.
Fråga dig själv vilka bevis du har för att detta kommer att hända. Förhoppnigsvis kommer du att förstå att det bara är oron som ställer till det för dig. Fråga sedan dig själv vad sannolikheten egentligen är för att det ska inträffa.

7. Börja pricka av och träna på sakerna som du har i din lilla lista.

8. Efter att du har gjort något från din lista ska du föra loggbok över hur det går. Det du ska föra ned är datum och tid, uppgift, obehagsnivå du kände, hur det gick, och varför det gick som det gick. Försök gärna att planera tid och datum för nästa träningstillfälle så fort som möjligt och ha det klart.

9. Träna på samma sak ända tills du känner dig väldigt bekväm i situationen. Ge varje steg minst tre träningstillfällen innan du går vidare till nästa steg. Ha tålamod, för att besegra en rädsla är ingenting man gör över en natt utan det krävs väldigt mycket träning!

Lycka till!

Källa: http://dinpersonligautveckling.se/hantera-dina-radslor/

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 30 mars, 2015 by in Rädsla and tagged .

Arkiv