Body · Soul · Heart ❤

Blandade hälsotips

10 bästa sätten att höja din mentala hälsa

Här kommer 10 råd på vägen för att hjälpa dig till bättre mental och emotionell balans.

1. Se till att vårda dina vänner
Vänner som du kan prata med och som finns där när du behöver är oslagbart. Vänner som får dig att må bra och ge dig energi är de som du ska omge dig med. Detta ger dig styrka och hjälper dig igenom svåra stunder.

2. Rör på dig
Fysisk aktivitet får nervsystemet att koppla av. Känn efter vilken typ av träning du behöver. Lugnare promenader, yoga, pilates eller en joggingtur? Att komma ut i naturen har i alla tider varit människans terapi. Vi lugnar ner oss när vi rör oss i naturen. Genom motionen höjer du också dina måbra hormoner såsom t ex serotonin. Stresshormonerna sänks.

3. Närhet
Intimitet med en annan människa ger dig många känslomässiga fördelar. Om det sedan är massage, kramar, sex eller annan beröring väljer du. Vi behöver vara nära andra människor.

4. Mat och dryck
Minska på socker, alkohol och vitt mjöl samt andra raffinerade produkter. Detta stör blodsockret, kroppen och har mycket negativ effekt på både mage-tarm och nervsystem. Ät så ren, oraffinerat mat som möjligt med mycket frukt och grönt.

5. Odla din hobby eller passion
Brinner du för någonting? Har du en hobby? Se till utöva den, då gör du någonting du älskar och tycker om och det blir en positiv effekt för ditt sinne. Du mår bra.

6. Avslappning och återhämtning
Vi lever ett uppkopplat och stundtals kanske stressigt liv. Se till att du får den återhämtning och pauser du behöver under dagen. Har du provat yoga, mindfulness eller någon avslappningsövning och sett vilken effekt den får? Stäng av mobilen en timme och känn efter hur det känns? Får du abstinens? Du har du mobilstress och bör ta tag i det.

7. Sov ordentligt
Att sova ordentligt är lika viktigt för hälsan som att äta och träna rätt. Genom sömnen så får kroppen både en fysisk och mental återhämtning. Har du problem med sömnen, sök hjälp. Du är värd att sova bra.

8. Bestäm över din tid
Se till att du planerar din vecka så att du vet vad du ska hinna med. Är det ett tight schema med skjutsningar och matlagning? Hur kan du få in tid för träning eller återhämtning? Finns det någon som kan avlasta dig? Kan du passa på och utnyttja tiden när du sitter och tittar på barnens träning till egen träning? Fokusera på det som är viktigt och säg nej till det andra.

9. Lär dig att säga nej
Fokusera på det som är viktigt. Vad vill du åstadkomma? Vad kan du välja bort? Vem vill du umgås med? Vem vill du inte umgås med? Gör du rätt arbetsuppgifter? Kan något delegeras? Är det jämnställt hemma? Du kan inte göra allt och vara överallt.

10. Näringstillskott
Magnesium, b-vitaminkomplex, essentiella fettsyror (omega 3), 5htp kan hjälpa dig att få en bättre mental balans tillsammans med kosten och ovanstående. Kom ihåg att aldrig själv dosera kosttillskott utan ta alltid hjälp av en expert (läkare eller näringsterapeut) som kan ta ställning till hela din situation dina ev. övriga mediciner och medicinska tillstånd.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 9 april, 2015 by in Hälsa and tagged , , .

Arkiv